read more in our blog

זכויות יוצרים באינטרנט

על זכויות יוצרים באינטרנט, על החוק, על הפרצות בו , על החברות שהפכו אותו למכרה זהב והכי חשוב איך לשמור על זכויות יוצרים

זכות היוצרים, כשמה –כן היא, היא הזכות של היוצר על יצירתו. ברור לכולנו שלסופר יש זכות על הספר שכתב ולאמן יש זכות על היצירה שיצר ואין להעתיקה או להשתמש בה ללא קבלת אישור ממנו.

בעשורים האחרונים קמה לה סביבה חדשה – האינטרנט, סביבה וירטואלית , בה הכל נגיש, הכל (כמעט) בחינם והשיתוף (תחשבו על זה – שיתוף הוא לקחת ולהציג תמונה או טקסט של מישהו אחר) הוא בכלל לא עברה , להפך. היוצר מעודד זאת ויראה זאת כמחמאה.

אבל …גם באינטרנט יש יצירה, אדם עם כשרון בתחומו כתב, עיצב, צילם או הקליט ויש לו זכויות על היצירה שלו גם אם הסביבה בה הוא יצר היא האינטרנט, הנגיש ופתוח לכולם.

נקדים ונאמר שהמאמר מצדד בשמירה על זכויות היוצרים, הזכות על היצירה שווה כסף, גם אם היצירה(הדוגמה הכי שכיחה היא תמונה, אבל במונח יצירה נכללים גם  איקון, פונט, סרטון הנפשה, קטע מוזיקאלי ועוד)  מוצגת לה ברשת האינטרנט,, אסור בשום פנים לעשות בה שימוש ללא רשות (זכות) מהיוצר.

הצלם שצילם את התמונה (או את קטע הווידאו), הכתב שכתב את המאמר, המעצב שעיצב את הפונט השתמשו בכישרונם ובזמנם ועל כך יש לבקש(או לרכוש ) את רשותם על מנת לעשות שימוש ביצירתם.

באחרונה נפוצה תופעה של חברות ומשרדי עורכי דין שרוכשים זכויות של יוצרים ותובעים בשמם חברות ואנשים שבסבירות רבה, רבים מהם בכלל לא יודעים שעשו עבירה.

אז מה כן לעשות

  • תיצרו בעצמכם ! לפחות בכל הנושא צילום תמונות ששם התופעה היא הנפוצה ביותר. כל אדם עם מכשיר סמארטפון יכול לצלם תמונות. צלמו (או בקשו מעובד , לקוח או קולגה) את המשרד שלכם, את העבודה ואת הפעילות שלכם. התמונות יהיו אוטנטיות, יחודיות והן יהיו שלכם
  • השתמשו ביוצרים ובבעלי המקצוע – מצאו צלם, מעצב או מוזיקאי. או כותב מוכשר. שלמו להם על עבודתם. יש הרבה בעלי מקצוע כישרוניים שישמחו להתפרנס באמנותם. גם עשיתם מצווה וסיעתם בפרנסה וגם היצירה היא שלכם ברגע שהוסכם שכר העבודה והוא שולם (בדומה לצלם ששכרתם לצלם בארוע משפחתי  – הרי אין ספק שאם שילמתם על תמונות הארוע הן שלכם )
  • אם בכל זאת בחרתם לעשות שימוש בתמונות, קבצי מוזיקה או וידאו , פונטים או איקונים –
    1. רכשו אותם בכסף (גם אם אפשר להשיג לפעמים בחינם – בפעמים רבות תיווכחו לדעת שחינם הוא חינם עם סייגים ואנחנו ממליצים לרכוש )
    2. קראו את תנאי השימוש היטב – מה מותר לעשות עם היצירה ומה אסור. לעיתים הרישיון שרכשתם הוא לאתר אינטרנט אבל לא להדפסה על פולדר לדוגמה.
    3. שמרו הוכחה על כך שרשתם את היצירה : חשבונית, את היצירה בשמה המקורי, תאריך , אתר שבו רכשתם וכדומה.